رفتن به بالا

سنجش پیرامون رشته مهندسی با ماشین حساب - پیام فکس

نویسنده : admin 1396/04/25 تعداد نظرات : 0
سنجش پیرامون رشته مهندسی با ماشین حساب

سنجش پیرامون رشته مهندسی با ماشین حساب

درونیابی در اصل تشکیل معادله خطی بین دو نقطه است که پس از آن بتوانیم نقطه ای در دامنه معادله تشکیل شده را درونیابی و یا یا حتی برونیابی کنیم . همچنین ما زمانی از درونیابی استفاده می کنیم که روند تغیرات ما به صورت خطی باشد تا بتوانیم نزدیک ترین حدس را به نقطه مورد نظر به دست آوریم .
و اما می رسیم به مطلبی که قبلا در مورد درونیابی بیان شده….
نتیجه تصویری برای ماشین حساب

درونیابی با استفاده از ماشین حساب

 

interpolation
در مهندسی اصولا توانایی کار با ماشین حساب بسیار مهم است و اهمیت ویژه ای دارد . بسیار دیده ام که کسانی که ماشین حساب مهندسی دارند از آن فقط در چهار عمل اصلی استفاده می کنند و اوج استفاده در توان رسانی اعداد می باشد ! اما ماشین حساب های مهندسی کاربرد های بسیاری دارند .
نتیجه تصویری برای ماشین حساب
در درس ترمودینامیک بسیار پیش آمده که با steam table ها ( جدول های بخار آب ) روبه رو شده ایم که دما یا فشار خواسته شده از ما در جدول نیست و بین دو عدد قرار دارد و باید درون یابی کنیم . یا در درس انتقال حرارت باید معادلاتی با تعداد مجهولات بالا حل کنیم . یا در آزمایشگاه ها اعدادی به دست می آید که باید آن ها را fit کنیم و بسیاری دیگر از مسائلی که پیش می آید . انجام این محاسبات بدون استفاده از ماشین حساب کاری طاقت فرسا می باشد و خطای محاسبات بالا تر می رود .
تصویر مرتبط
از این به بعد قصد دارم تا مواردی که در مهندسی شیمی کاربرد دارد و می توان با ماشین حساب مهندسی آن را انجام داد توضیح دهم . معیار ما در این توضیحات ماشین حساب ۵۸۰۰ casio (کاسیو ۵۸۰۰ ) می باشد .
نتیجه تصویری برای ماشین حساب

در ابتدا با مبحث درون یابی آغاز می کنیم .

بسیار پیش می آید که در جدول های مختلف عددی که در شرایط مساله توضیح داده شده است در جدول وجود ندادرد و عدد داده شده بین دو عدد موجود در جدول می باشد .
نتیجه تصویری برای ماشین حساب
برای مثال فرض کنید که بخار آبس در دمای ۳۵۰ درجه سانتی گراد و فشار ۷۶۰kpa داده  شده است و آنتالپی آن خواسته شده است . در جدول برای فشار ۷۵۰ و ۷۷۵ آنتالپ ها را داریم که به ترتیب ۳۳۱۶۳٫۴ ۳۱۱۶۲٫۹ داده شده است و برای فشار ۷۶۰ آنتالپی وجود ندارد که باید از طریق درونیابی آن را پیدا کنیم . بنابراین اگر بخوایم بدون ماشین حساب درون یابی کنیم باید معادله ی خطی از دو نقطه ای که داریم تشکیل دهیم و از طریق آن آنتلپی را محاسبه کنیم . ولی اگر بخوایم با ماشین حساب این کار را انجام دهیم باید مراحل زیر را انجام دهیم :
نتیجه تصویری برای ماشین حساب

سنجش پیرامون رشته مهندسی با ماشین حساب

۱ – ابتدا دکمه MODE را فشار می دهیم .
۲ – گزینه ۴ یعنی REG را انتخاب می کنیم .
۳ – اعدا موجود را در در ستون های x,y وارد می کنیم . دقت کنید که باید داده هایی که مربوط به یک کمیت هستند را باید با هم ارد کنیم یعنی مثلا فشار ها را در ستون x و آنتالپی ها را در ستون y وارد کنیم .
۴ –  دکمه MODE را مجددا فشار می دهیم و COMPیعنی گزینه ۱ را انتخاب می کنیم .
۵ – عددی که داریم یعنی ۷۶۰ را وارد می کنیم و دکمه FUNCTION را فشار می دهیم .
۶ – گزینه STAT (گزینه ۷ )‌را انتخاب می کنیم و بعد از آن گزینه ۲ یعنی VAR را انتخاب می کنیم .
۷ – با استفاده از دکمه ی جهتی پایین به سمت اخرین بخش یعنی متغر ها می رویم ( سه بار دکمه جهتی پایین را فشار دهید. )
۸ – فرض کنید که ما فشار را به عنوان متغیر x خود انتخاب کرده ایم پس آنتالپی متغیر y  ما خواهد بود . پس گزینه ۷ را انتخاب می کنیم و EXE را می زنیم . (اگر متغیری که می خواهیم x بود گزینه ۵ را انتخاب می کنیم . )
۹ – دوبار اگر دکمه ی EXE  را فشار دهیم عدد مورد نظر را به ما خواهد داد . عددی که به عنوان خروجی نمایش داده خواهد شد باید بین دو عدد دیگر باشد یعنی در این مساله عدد ظاهر شده باشد بین ۳۱۶۴٫۴ و ۳۱۶۲٫۹ باشد .
تصویر مرتبط

در سایر ماشین حساب ها می توان از روش زیر استفاده کرد :

عدد x  و y خود را وادر می کنیم و +M را می زنیم . (بعد از وارد کردن هر x و y  باید +M را بزنیم ) . سپس عدد مورد نظر خود را وارد کرده و دکمه ی ترکیبی   SHIFT و ُ S VAR ( دکمه ای در بخش اعدا ماشین حساب ) را می زنیم و با استفاده از جهتی سمت چپ به سمت متغیر های x و y می رویم و یکی از آن ها را انتخاب می کنیم .
نتیجه تصویری برای ماشین حساب

سنجش پیرامون رشته مهندسی با ماشین حساب

طی روز ها و هفته های آینده نیز سعی خوهایم کرد تا موارد بیشتری را با هم یاد بگیریم . در ضمن اگر شما هم در مورد ماشین حساب مطلبی دارید و دوست دارید تا آن ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید می توانید در بخش نظرات همین مطلب برای ما بفرستید تا بعدا در یک پست جداگانه منتشر کنیم .
نتیجه تصویری برای ماشین حساب
حرف M بر روی ماشین حساب ها مخفف Memory هست یعنی حافظه . احتمالا واسه شما هم پیش اومده که خواستید چندتا حساب و کتاب بکنید که نتیجه شون رو لازم داشتید . مثلا می خواستید ۱۲۲ ضربدر ۲۴۵ رو حساب کنید و جوابش رو دوباره با نتیجه ی ۵۶ ضربدر ۴۳۳ جمع یا تفریق کنید . تو اینجور مواقع حتما باید یه قلم و کاغذ داشته باشید . اما با دونستن کاربرد دکمه های MR و MC و MS و +M و -M روی ماشین حساب ویندوز یا هر ماشین حسابی ، به سادگی می تونید چندین عملیات ریاضی رو با هم ترکیب کنید .
نتیجه تصویری برای ماشین حساب

ماشین حساب مهندسی پیشرفته

fx-Calc یک ماشین حساب علمی-مهندسی بسیار قدرتمند و کامل برای انجام محاسبات جبری، تحلیل رگرسیون، تعریف، آنالیز و حل توابع و رسم نمودارهای دو بعدی و سه بعدی از آنها می‌باشد. این نرم افزار تمام ابزارهای لازم برای انجام محاسبات ساده و پیچیده را در محیطی ساده و گویا در اختیار شما قرار داده و به شما این امکان را می‌دهد تا به سادگی اقدام به حل معادلات و مسائل مختلف ریاضی کنید.

 

نتیجه تصویری برای ماشین حساب

  • محاسبه فرمولهای جبری، لگاریتمی و مثلثاتی
  • محاسبه مقدار توابع با پشتیبانی از ۵ متغیر
  • حل معادلات توابع و رسم نمودار آنها
  • دارای ماژول رگرسیون خطی تعاملی
  • رسم نمودارهای دو بعدی از توابع (f(x
  • رسم نمودارهای سه بعدی از توابع (f(x,y
  • امکان سفارشی کردن بخشهای مختلف نمودار
  • تجزیه و تحلیل کامل توابع و تبیین نقاط خاص نظیر نقاط عطف، مینیمم و ماکزیمم
  • برخورداری از کتابخانه یکپارچه ثابتهای علمی و عددی
  • پشتیبانی از سینتکسها برای کارکترهای محاسباتی
  • انجام محاسبات زاویه‌ای مبتنی بر استاندارد درجه و رادیان
  • دارای حافظه موقت با امکان نمایش دائم مقدار حافظه
  • دارای تاریخچه برای بررسی محاسبات انجام شده
  • پشتیبانی از شتاب دهنده OpenGL در پردازش گرافیکهای سه بعدی
  • دسترسی همزمان به بخشهای مختلف برنامه در قالب پنجره‌های مجزا
  • دارای محیط بسیار ساده و ابزارهای در دسترس
  • و …

 

تصویر مرتبط

سنجش پیرامون رشته مهندسی با ماشین حساب