رفتن به بالا

معرفی چاپگر ماتریکسی - پیام فکس

نویسنده : admin 1396/01/23 تعداد نظرات : 0
معرفی چاپگر ماتریکسی

معرفی چاپگر ماتریکسی

چاپگرهای ماتریسی

بیشترین استفاده از این نوع تکنولوژی در تهیه اسناد مالی و حسابداری است. معروف ترین چاپگرهای ماتریسی را Epson، Seiko و Brother تولید می کنند. مدل300-Epson LQ برای تهیه اسناد در ابعاد A4 و مدل فوق العاده معروف1280- LQ برای تهیه اسناد در ابعاد A3 مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است اغلب چاپگرهای حرارتی و ماتریسی تک رنگ هستند چرا که در کاربری آنها استفاده از رنگ معنا ندارد البته برخی مدل ها مانند300- LQ استثنا بوده و می توانند چاپ رنگی داشته باشند.

 

Image result for ‫چاپگر ماتریکسی چیست؟‬‎

کیفیت چاپ در این نوع از چاپگرها به تعداد سوزن هایی مربوط می شود که بر پشت ریبون ضربه می زنند و جوهر را روی کاغذ تثبیت می کنند. خانواده Epson LQ از انواع 24 سوزنه بوده و خروجی آنها در ترسیم نمودارهای ساده قابل قبول است. چاپگرهای دیگر به طور معمول 9 سوزنه هستند و سرعت بیشتری در چاپ اسناد دارند. به طور کلی چاپگرهای سوزنی برای چاپ اسناد مالی و حسابداری مطلوب هستند چرا که هزینه آنها تنها در ریبون خلاصه می شود اما صدای بسیاری که تولید می کند آرامش روح و روان را بر باد می دهد.

 

Image result for ‫چاپگر ماتریکسی چیست؟‬‎
شرکت های Brother و Seiko نیز مدل هایی برای استفاده دارند که به شخصه از کیفیت کار آنها اطلاع دقیقی ندارم. درباره چاپگرهای SEIKO تصور می کنم در کاربردهای حرفه ای تر و استفاده های حجیم مانند بانک ها مورد استفاده قرار می گیرند. نکته دیگر اینکه مدل های جدید چاپگرهای ماتریسی به پورت USB تجهیز شده اند.

 

Image result for ‫چاپگر ماتریکسی چیست؟‬‎

مشخصات چاپگرهای ماتریس سوزنی[ویرایش]

پارامتر و ویژگی‌های مهم یک چاپگر ماتریس سوزنی که هنگام خرید، برای کاربر مهم است به طور خلاصه عبارتند از:

· تعداد سوزن: چاپگرهای موجود 9 ویا 24سوزن دارند هرچه تعداد سوزن‌ها بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر و بالاتر خواهد بود.

· سرعت: سرعت یک چاپگر برای دومدLQ و درفت(Draft) محاسبه و مقایسه می‌شود. هرچه سرعت در این دومد بیشتر باشد، سرعت چاپگر بالاتر خواهد بود.

· عرض کاغذ چاپ: برای کاربردهای مختلف، کاغذهای با عرض متفاوت مورد نیاز است.عرض استاندار کاغذهای مورد استفادة چاپگرها می‌تواند، 80، 100 و132 ستون باشد که بسته به کاربردتان باید یکی از آنها را انتخاب نمایید.

Image result for ‫چاپگر ماتریکسی چیست؟‬‎

 

· نحوة تغذیه کاغذ: یک چاپگر می‌تواد از دو نوع کاغذ(تک برگ یا کاغذ پیوستة کامپیوتری) استفاده کند. کاغذهای تک برگ از طریق کاست و کاغذهای پیوسته از طریق تراکتور در چاپگر قرار می‌گیرند.

· پایانة ورودی اطلاعات: درگاه رابط چاپگر به کامپیوتر می‌تواند یا سریال و یا موازی باشد(در مواردی نیز هردو تا می‌تواند وجود داشته باشند). اغلب چاپگرهای فعلی درگاه موازی 25 پین دارند. البته نوعUSB آن نیز وجود دارد.

· نوع چاپگر: یک چاپگر می‌تواند یا به صورت تک رنگ و یا رنگی و یا هردو چاپ نماید. در بعضی از چاپگرها، قابلیت چاپ رنگی وجود دارد ولی بالفعل نیست و برای به فعل درآوردن آن، بایدIC یا بورد رنگی آن رااز بازار تهیه و در آن نصب نمایید مانند300Epson LQ

· تعداد فونت داخلی: تعداد فونت‌های تعریف شده داخلی جهت استفادة کاربران از پارامترهای دیگر انتخاب چاپگر است. هرچه تعداد این فونت‌ها بیشتر باشد، چاپگر بهتر است.

· عمر مواد مصرفی: یکی از پارامترهای مهم، میزان عمر مفید مواد مصرفی در چاپگر است که هرچه این میزان بیشتر باشد، چاپگر بهتر خواهد بود.

· حافظه:مقدار حافظه، تدثیر زیادی در سرعت چاپ و آزادسازی کامپیوتر دارد. هرچه این مقدار بیشتر باشد، چاپگر بهتر است.

دقت چاپ: مهمترین پارامتر در انتخاب چاپگر، میزان دقت چاپ می‌باشد که هرچه بالاتر باشد، کیفیت چاپ بهتر بود.