رفتن به بالا

آنتن مودم ها - پیام فکس

نویسنده : admin 1396/02/03 تعداد نظرات : 0
آنتن مودم ها

 آنتن مودم ها

آنتن

آنتن مودم‌های بیسیم می‌تواند به دو صورت داخلی یا خارجی باشد. مودم‌هایی با آنتن داخلی اغلب برد کمتری نسبت به آنتن‌های خارجی داشته ولی قابل حمل تر بوده و قیمتشان کمتر است. پیشنهاد می‌کنیم مودمی بخرید که آنتن خارجی داشته باشد. درباره تعداد آنتن‌ها هم در بند قبلی توضیح داده شد. البته این نکته را هم فراموش نکنید که اغلب آنتن‌ها قابل تعویض و ارتقاء هستند. یعنی می‌توانید آنتنی با قدرت بیشتر (معمولاً برحسب dB) و سازگار نسبت به مودم خریداری کرده و آن را با آنتن کنونی جایگزین کنید.

سمت راست: مودم بیسیم با آنتن خارجی و سمت چپ: مودم بیسیم با آنتن داخلی (اندازه‌ها تغییر یافته‌اند)

Related image

درگاه‌های فیزیکی

مودم‌های بیسیم یا وایرلس علاوه بر داشتن شبکه وای فای، یک یا چندین پورت فیزیکی نیز دارند که به کاربر این امکان را می‌دهد که با استفاده از دستگاه‌هایی مثل کامپیوترهای رومیزی نیز بتواند توسط این درگاه‌ها و یک کابل استاندارد، به شبکه و اینترنت وصل شود.

 

Image result for تفاوت wifi ،wireless و adsl

شدیداً توصیه می‌شود هر کجا که اتصال به مودم از طریق کابل امکان پذیر بود، از آن استفاده کنید زیرا سرعت آن معمولاً نسبت به شبکه وای فای بیشتر است. حساب کنید که به چه تعداد از این پورت ها نیاز خواهید داشت مثلاً اگر کامپیوتر رومیزی در کنار مودم دارید، یک پورت، اگر لپتاپتان را در کنار مودم استفاده می‌کنید، برای آن هم یک پورت در نظر بگیرید چون همانطور که گفته شد، سرعت اتصال سیمی از بیسیم بیشتر است.

مودم‌های وایرلس اغلب یک تا چهار پورت فیزیکی دارند که با عناوین LAN1 تا LAN4 نامگذاری می‌شوند. این پورت‌ها یا اترنت هستند و یا یو‌اس‌بی:

 آنتن مودم ها

 

Image result for تفاوت wifi ،wireless و adsl

 

پورت اترنت (Ethernet)

اترنت رابط پیشفرض برای استفاده در یک شبکه است. مودم‌ها اغلب حداقل یک پورت اترنت دارند. درایور پورت‌های Ethernet معمولاً از نوع عمومی هستند که سیستم عامل‌هایی نظیر ویندوز، توزیع‌های گنو/لینوکس و مک آن‌ها را به صورت پیشفرض دارند یعنی یک سر کابل را به مودم و سر دیگر را به کامپیوتر وصل کرده و بدون دردسر به شبکه و اینترنت وصل خواهید شد.

سرعت اترنت در مقایسه با نوع دیگر پورتی که شاید در مودم ببینید (یعنی USB) بیشتر است. استفاده از آن ساده بوده و قابل اعتماد تر هستند و طول کابلشان می‌تواند تا ۱۰۰ متر هم باشد. ولی باید توجه داشته باشید که برای اتصال اترنت به کامپیوتر باید یک رابط شبکه سخت افزاری داشته باشید که معمولاً بر روی مادربورد به صورت تعبیه شده وجود داشته و قابل استفاده است.

پورت اترنت

 

کابل اترنت دارای نسخه‌های مختلفی است که دو نوع رایج آن عبارت اند از:

Cat5

سرعت حداکثر این نوع کابل اترنت از ۱۰Mbps تا ۱۰۰Mbps است. یعنی سرعت حداکثر آن بیشتر از استانداردهای وای فای ۸۰۲.۱۱a و ۸۰۲.۱۱b و ۸۰۲.۱۱g است ولی از ۸۰۲.۱۱n و ۸۰۲.۱۱ac کمتر است. استفاده از این نوع کابل پیشنهاد نمی‌شود.

 آنتن مودم ها

Related image

 

Cat5e

استفاده از کابل‌های اترنت با نسخه Cat5e پیشنهاد می‌شود. حداکثر سرعت این کابل‌ها از ۱۰Mbps گرفته تا ۱Gbps (برابر ۱۰۰۰Mbps) است. یعنی از همه استانداردهای وای فای گفته شده سرعت بیشتری دارد و با پورت‌های مخصوص کابل Cat5 سازگاری کامل دارد.

 

کابل‌هایی با نسخه‌های یاد شده برای پورت‌های اترنت قابل استفاده اند ولی نسخه Cat5e پیشنهاد می‌شود. قابل ذکر است که نسخه‌هایی از اترنت تحت عنوان Cat6 و Cat6a وجود دارد که حداکثر سرعت ۱۰Gbps (معادل ۱۰۰۰۰Mbps) دارند با این حال استفاده از Cat5e همچنان پیشنهاد می‌شود مگر این که مودم و کارت شبکه شما از نسخه‌های Cat6 و Cat6a پشتیبانی کنند.

 آنتن مودم ها

Image result for تفاوت wifi ،wireless و adsl

 

پورت یو‌اس‌بی (USB)

مودم‌ها ممکن است یک یا چند پورت فیزیکی از نوع یو‌اس‌بی (USB) نیز داشته باشد که معمولاً نیاز به نصب کردن درایور یو‌اس‌بی مودم برای استفاده کردن خواهد بود. در مقایسه با اترنت سرعت حداکثر کمتری داشته، کم ثبات تر بوده و کابل کوتاه تری برای کارایی مناسب باید داشته باشند. با این حال مزیتی که دارند این است که نیاز به کارت شبکه نداشته و فقط و فقط با وجود پورت یو‌اس‌بی و نصب کردن درایورش می‌توانیم از آن استفاده کنیم. با توجه به این که تقریباً همه کامپیوترها و لپتاپ‌ها کارت شبکه LAN با پورت اترنت دارند، استفاده از پورت یو‌اس‌بی چندان پیشنهاد نمی‌شود.

پورت یو اس بی

 آنتن مودم ها

یو‌اس‌بی نسخه‌های مختلفی دارد که عبارت اند از:

USB نسخه ۱.۱

این نسخه قدیمی حداکثر سرعت ۱۲Mbps دارد که نسبت به همه نسخه‌های اترنت کم سرعت تر بوده و در بین استانداردهای وای فای فقط از ۸۰۲.۱۱b سریع تر است!

 

USB نسخه ۲.۰

این نسخه حداکثر سرعت ۴۸۰Mbps دارد. یعنی از نسخه USB 1.1 و استانداردهای وای فای ۸۰۲.۱۱a و ۸۰۲.۱۱b و ۸۰۲.۱۱g سریع تر است. اگر به ناچار باید مودمی با پورت یو‌اس‌بی بخرید، حتماً نسخه آن ۲.۰ باشد.

 

Related image

 

نسخه USB 3.0 نیز وجود دارد که تا حداکثر سرعت ۴.۸Gbps را می‌تواند پشتیبانی کند اما پیدا کردن مودمی که پورتی با این نسخه داشته باشد، راحت نخواهد بود و اگر هم پیدا کردید، قیمت بیشتری خواهد داشت.

بنابراین اگر به پورت یا کابل اترنت دسترسی ندارید، استفاده از پورت نسخه ۲.۰ یو‌اس‌بی مودم پیشنهاد می‌شود.

Image result for تفاوت wifi ،wireless و adsl

 آنتن مودم ها