رفتن به بالا

پورت چاپگر چیست؟ - پیام فکس

نویسنده : admin 1396/01/29 تعداد نظرات : 0
پورت چاپگر چیست؟

 پورت چاپگر چیست؟

پورت پرینتر (درگاه چاپگر) یک واسط سخت‌افزاری است که دستگاه‌های جانبی مانند پرینتر را به کامپیوتر مرتبط می‌کند. به این پورت، پورت پارالل (موازی) هم گفته می‌شود. پورت‌های پرینتر در اصل برای اتصال انواع مختلف دستگاه‌های جانبی به کامپیوتر استفاده می‌شده، ولی امروزه پورت‌های USB  جایگزین این تکنولوژی قدیمی شده است.

 

Image result for ‫پورت چاپگر‬‎

 پورت چاپگر چیست؟

پیش از اختراع USB، پورت پرینتر اصلی‌ترین واسط انتقال داده‌های موازی به دستگاه‌‌های جانبی بوده است.در زمان اتصال یک چاپگر به کامپیوتر از پورت موازی استفاده می گردد. با اینکه اخیرًا استفاده از پورت های USB رایج شده است ولی همچنان استفاده از پورت موازی برای اتصال چاپگر به کامپیوتر بسیار متداول است. از پورتهای موازی می توان برای اتصال تجهیزات جانبی زیر استفاده کرد:

 

Related image

 پورت چاپگر چیست؟

چاپگر،
▪ اسکنر،
▪ هارد درایوهای خارجی،
▪ کارت های شبکه،
▪ درایوهای Removable، CD burners
▪ Tape

 

 

Related image

● مبانی پورت های موازی

پورت موازی، توسط شرکت IBM و به منظور اتصال یک چاپگر به کامپیوتر طراحی گردید. زمانیکه شرکت IBM در اندیشه طراحی و ارائه کامپیوترهای شخصی بود، ضرورت استفاده از چاپگرهای شرکت سنترونیکس نیز احساس گردید.شرکت IBM تصمیم نداشت که از همان پورتی که توسط چاپگرهای سنترونیک استفاده می گردید، در طراحی خود استفاده نماید.مهندسین شرکت IBM از یک کانکتور ۲۵ پین (DB- ۲۵) بهمراه یک کانکتور ۳۶ پین برای ایجاد یک کابل خاص به منظور اتصال چاپگر به کامپیوتر استفاده کردند. سایر تولید کنندگان چاپگر نیز در ادامه از استاندارد سنترونیک تبعیت و به مرور زمان استاندارد فوق در سطح جهان مطرح و مورد استفاده قرار گرفت.زمانیکه کامپیوترهای شخصی اطلاعاتی را برای چاپگر و یا هر وسیله دیگری که به پورت موازی متصل است، ارسال می نمایند، در هر لحظه هشت بیت ارسال خواهد شد.. هشت بیت فوق بصورت موازی برای دستگاه ارسال خواهند شد. پورت موازی استاندارد، قادر به ارسال ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوبایت در هر ثانیه است.

 

Image result for ‫پورت چاپگر‬‎

 پورت چاپگر چیست؟

کاربرد اولیه پورت‌های پرینتر اتصال پرینتر به کامپیوتر بود، اما بعده‌ها دستگاه‌های دیگری نیز از این طریق توانستند به کامپیوتر وصل شوند. بعضی از مودم‌ها، اسکنرها، نمابرها و دستگاه‌های جانبی دیگر نیز می‌توانند با پورت پرینتر کار کنند. علی‌رغم اینکه تکنولوژی USB به طور گسترده‌ای استفاده از پورت‌های پرینتر را کنار زده است، اما هنوز هم بسیاری از پرینترها پورت‌های موازی را پشتیبانی می‌کنند.